Ferrari prijst de vooruitgang dit jaar van Mick Schumacher in de Formule 2, maar zegt dat hij meer van zichzelf moet laten zien voordat hij kan overwegen naar de Formule 1 over te stappen. Schumacher, die deel uitmaakt van Ferrari’s opleidingsprogramma voor jonge coureurs, staat momenteel vierde in de tussenstand van het F2-kampioenschap, na zijn dubbele podium in Hongarije afgelopen weekend. De vereisten voor de superlicentie voor de F1 betekenen dat Schumacher als zesde overall moet eindigen om zich te kwalificeren voor een F1-stoel voor 2021. Ferrari heeft daarbij de mogelijkheid om hem bij Alfa Romeo in te zetten, als ze denken dat hij er klaar voor is.

Gewoon zo doorgaan
Mattia Binotto, teambaas van Ferrari, zegt dat de stap voorwaarts die Schumacher sinds vorig jaar maakte, toen hij als twaalfde eindigde in het algemeen klassement, wel duidelijk is. Maar Binotto is zich ervan bewust dat de jonge Duitser goede resultaten moet blijven produceren, als hij wil strijden voor een F1-contract. “Ik denk dat Mick het zeker goed doet, en hij doet het ook veel beter dan vorig jaar”, zei Binotto, toen Autosport hem vroeg naar Ferrari’s plannen voor Schumacher. “Dat was belangrijk voor hem in zijn tweede jaar in de F2 en hij laat de gehoopte vooruitgang ook zien. Ik denk dat hij sinds het begin van het seizoen ook vooruitgang boekt. Hij had pechsituaties, maar als je naar zijn resultaten in Hongarije kijkt, dan deed hij het goed. Dus Mick gaat vooruit, wat belangrijk is. Volgend jaar denk ik dat het echt te vroeg is om te beslissen. We zijn heel duidelijk en eerlijk tegen hem: zijn algehele prestaties en resultaten in het F2-kampioenschap zullen belangrijk zijn. Dus hij zal in een F1-stoel zitten op het moment dat we denken dat hij over het geheel voldoende vooruitgang heeft geboekt. Hij moet ook gewoon doorgaan zoals hij nu doet, en we zullen dan later in het seizoen wel beslissen.”
Het beste uit zichzelf halen
Schumacher zegt dat zijn focus dit jaar ligt op het verbeteren van zijn prestaties, in zijn streven om het beste uit zichzelf te halen. Nadenkend over de stappen die hij heeft gezet en wat hij hoopt uit 2020 te halen, zei hij: “Ik wil tot de toprijders behoren: vechten voor goede posities. Mijn belangrijkste doel is om mezelf als autocoureur te verbeteren, om daarmee de complete autocoureur te worden waar ik naar op jacht ben. Ik wil mijzelf ook aan de menselijke kant verbeteren, laten we zeggen volwassener worden. En een band opbouwen met het team, op een manier die geen enkele andere coureur kan.”
