Red Bull-baas doet boekje open over ontslag Christian Horner: “Het was een noodzakelijke beslissing”

Vooral in 2024 werd er gespeculeerd over een eventueel ontslag van Christian Horner maar voorafgaand aan zijn ontslag was het bijzonder stil rond de positie van Horner, waarna plots dan toch uit het niets een ontslag volgde. Red Bull-CEO Oliver Mintzlaff reageerde bij het Nederlandse ‘De Telegraaf’ op het ontslag van Horner.

Christian Horner werd na de GP van Groot-Brittannië aan de kant geschoven door Red Bull en vervangen door Laurent Mekies. Volgens Oliver Mintzlaff was dat een noodzakelijke beslissing en zeker geen risico die Red Bull nam.

“Ik wil het geen risico noemen, omdat we honderd procent achter deze maatregel stonden. Omdat we wisten dat we iets moesten doen. Ik ben geen zogenaamde hire and fire-manager, iemand die zomaar mensen ontslaat,” aldus Mintzlaff in gesprek met ‘De Telegraaf’.

“Christian heeft een geweldige staat van dienst bij het team en heel veel successen behaald. Iedereen hier in het bedrijf, inclusief mezelf, waardeert hem voor wat hij heeft gedaan. Maar dit hoort ook bij een professionele organisatie. Je kan niet blijven leunen op de geschiedenis en we voelden dat het tijd was om de bladzijde om te slaan en een nieuw hoofdstuk te beginnen. Dat was geen makkelijke beslissing, maar we zijn ook niet over één nacht ijs gegaan.”

Christian Horner was teambaas bij Red Bull Racing sinds het in de Formule 1 kwam, maar daar kwam dus na ruim meer dan twintig jaar een einde aan. Ook dat bekijkt de Red Bull-CEO echter positief.

“Geef jij mij maar eens een paar voorbeelden van andere grote sportorganisaties waar het leiderschapsteam zó lang hetzelfde blijft. Je kan het heel negatief bekijken, dat ze nu allebei weg zijn. Maar ik zou juist zeggen dat het uniek is dat ze hier zolang samen hebben gezeten en zoveel hebben bereikt. Soms heb je gewoon verversing nodig om de boel op te schudden,” besluit Mintzlaff.

DailyGP